Pedagogika Márie Montessori je výchovná a vzdelávacia metóda založená na realistickom porozumení zmyslového a emočného vývinu dieťaťa. Je to výchova podľa pravidiel, ktorá vychádza z poznania a rešpektovania dieťaťa, vníma jeho potreby a vývinové fázy, zaisťuje slobodný a spontánny rozvoj.
Pre deti so špecifickými potrebami je Montessori pedagogika akoby šitá na mieru. Pomáha im sa rozvíjať a pritom ich "normalizuje".
Namiesto hrania s hračkami deti pracujú s pomôckami, ktoré sú jednoduché, prehľadné a dokonale logické. Podľa Márie Montessori malé deti potrebujú 3 veci:
1. bezpečné prostredie
2. jasné pravidlá vzájomného súžitia
3. prostredie musí byť nehierarchické
Montessori pedagogika cez svoj materiál podporuje a rozvíja:
- jemnú motoriku
- koordináciu ruka – oko
- pozornosť
- zrakové, priestorové a estetické vnímanie
- vizuomotorickú koordináciu
- psychomotoriku
- cvičí zmysly
- socializáciu (poznávanie seba samého, schopnosť postarať sa o seba, samostatnosť a spoluprácu, zapojenie sa do kolektívu)
- poznávanie sveta
„Dvanástoro“ Montessori sprievodcov:
- Vychovávateľ vytvára dopredu pripravené prostredie a stará sa o neho.
- Vychovávateľ musí vedieť ako sa pracuje s didaktickým materiálom a musí vedieť deťom sprostredkovať jeho používanie.
- Vychovávateľ je aktívny, keď dieťaťu sprostredkuváva vzťah s okolím, je pasívny, pokiaľ sa tento vzťah už uskutočnil.
- Vychovávateľ dieťa neustále pozoruje a diagnostikuje, aby vedel pomôcť v okamžiku, keď je o pomoc požiadaný.
- Vychovávateľ smie podať pomocnú ruku až vtedy, ak je o pomoc požiadaný.
- Vychovávateľ musí vedieť „načúvať“ a až potom sa pýtať.
- Vychovávateľ musí rešpektovať dieťa, ktoré pracuje a nerušiť ho.
- Vychovávateľ musí rešpektovať keď dieťa robí chyby bez toho, aby ho opravoval.
- Vychovávateľ musí rešpektovať dieťa, ktoré odpočíva a pozoruje prácu iných bez toho, aby ho rušil a nútil ho pracovať.
- Vychovávateľ sa musí snažiť nadchnúť dieťa pre prácu.
- Vychovávateľ sa správa tak, aby deti cítili, že sa na jeho pomoc môžu kedykoľvek spoľahnúť, nesmie však svoju pomoc vnucovať.
- Vychovávateľ ponúka dieťaťu, ktoré dokončilo svoju prácu a vyčerpalo svoje sily, svoju dušu bez slov.
Zdroj: http://www.amiprague.cz/co-je-montessori/
Pre voľnú prácu v našej herničke platia tieto pravidlá:
- neubližujeme si navzájom, milo, jemne spolu zaobchádzame.
- pracujeme s materiálom s rešpektom
- necháme v pokoji ostatných pracovať, hrať sa
- práca začína a končí pri regáli, t.j. práca, ktorá je na stolíku už pravedpodobne niekoho je.
V duchu Márie Montessori: „Nechaj ma, aby som to urobil sám.“, dbáme na to, aby:
- deti boli čo najviac samostatné
- deti neboli ponechané napospas sebe samému
- dieťa bolo schopné prijať zodpovednosť a potom mu ju dáme
- dieťa pochopilo, že schopnosti a možnosti dieťaťa nemusia byť vždy vyrovnané
- keď dieťa chce, sa mu dostávalo absolútnej pozornosti
„Tajomstvo dokonalosti spočíva v opakovaní!“
Mária Montessori
„Malé kroky vedú k veľkým veciam.“
Mária Montessori
...vidím a zabudnem, počujem a zapamätám si, urobím a pochopím...
Mária Montessori
„Ak je dieťa nečinné, zmáha ho čert!“
M. Montessori